Saturday, December 12, 2015

KÆRLIGHEDENS STEN? - SNARERE KOLD KYNISME 

3. del af Castens diamant-julefortælling.


Hvorfor er det, at når du tænker på ægteskab og forlovelse, så tænker du sandsynligvis også på en diamantring? Forklaringen kan findes ét sted: De Beers Consolidated Mines, Ltd. eller The Diamond Company, som det også hedder.

Til trods for alle de traditioner, sagn og historiske facts vi tidligere har rundet, er faktum nemlig bare, at før De Beers kom på banen, var der ingen reel tradition for forlovelsesringe med diamanter i. Og hvordan har een virksomhed så formået at skabe en så verdensomspændende tradition? Ja, en del af den gåde får du svaret på i dag, læs blot videre.

Alternativ forlovelsesring med i alt 0,56 ct TW/VVS diamanter

Det ville være naturligt at tro, at grundlæggeren/-erne af De Beers også hed De Beers. Men navnet stammer faktisk fra de to brødre, der nok er gået glip af verdenshistoriens største profit, nemlig Johannes og Diederik De Beers. Efter et lidt mislykket diamant-eventyr, sælger de en stor del af deres sydafrikanske jordlodder til den bare 18-årige englænder, Cecil Rohdes, og det er ham der, på ganske få år, skaber verdens førende diamant- og minevirksomhed, De Beers.


En ung Cecil Rohdes på bare 18 år

Allerede i løbet af det første år finder Cecil både De Beers-minen og Kimberly-minen på de indkøbte jordlodder, der begge skal vise sig at blive blandt verdens største diamantminer. Man kan kun gisne om ærgrelsen hos de to De Beers-brødre…



Det kan være lidt mærkeligt at tænke på men, Cecil Rohdes, en mand hvis navn du muligvis ikke har hørt før, er den største årsag til, at vi den dag i dag forbinder diamanter med eksklusivitet, kærlighed og forlovelse.

Selv var Cecil bestemt ikke nogen romantisk eller rar mand. Han giftede sig aldrig og fik ingen børn. I dag spekuleres der på, om han i virkeligheden HAVDE et hemmeligt kærlighedsliv med en eller flere af sine mandlige ansatte. Men i dag ser det ud til at det eneste der fyldte Cecil’s hjerte var diamanter, magt og penge. Og han fik alle tre ting i overmåde mængder. Han holdt fast i at diamanter skulle være en absolut luksusvare og eftertragtet på lige fod med et narkotikum.



Gennem brutale opkøb, efter mottoet “Enhver mand kan købes for penge”, lykkedes det Cecil i 1888 at sikre sig al minedrift i Sydafrika. Alene i hans to oprindelige miner (jep, dem du læste om ovenfor) arbejdede der nu over 50.000 mennesker. De Beers Consolidated Mines, Ltd. var skabt.



Den voldsomme og ofte skånselsløse jagt på diamanter og nye miner, gjorde bestemt ikke Cecil populær. Men han var koldt ligeglad til det sidste, og døde alene, 49 år gammel, som en af de rigeste privatpersoner i det 19. århundrede. Han gav faklen videre til Ernest Oppenheim, hvis familie i mange år fremadrettet drev De Beers videre i samme ånd.



På dette tidspunkt - i tiden omkring 1900- 1930’erne - sad De Beers på 95% af alle verdens diamantminer, og man kan roligt sige at de havde et luksusproblem. Fra den sydafrikanske undergrund, blev der ganske enkelt hevet så mange diamanter op, at priserne på de ellers så dyrebare sten raslede ned. Det måtte stoppes!


Men hvad kunne man gøre? De kontrollerede jo allerede verdens forsyning af diamanter.
Svaret lå for enden af den lange rejse fra minerne i Sydafrika, over juvelererne og guldsmedene i de største byer i verden, til de endte hos de mennesker der i sidste ende skal betale for disse sten. De Beers manglede at kontrollere efterspørgslen.

Med samme enkle målrettethed og kynisme som Cecil Rohdes i sin tid benyttede, gik man nu i gang med at udtænke en af de mest geniale og omfangsrige markedsføringskampagner i det 20. århundrede, kampagnen for at forbinde ægte kærlighed med evighedens sten, diamanter.

Og det vildeste er: Der var ingen der opdagede, at det var et markedsføringstrick…

I næste uge fortæller vi præcis hvordan De Beers fik alle i den vestlige verden overbevist om, at der må diamanter til, hvis en mand skal fri til en kvinde.

Alternative vielsesringe med i alt 0,28 ct TW/VVS diamanter

No comments:

Post a Comment